Čeprav so potrebni le v majhnih količinah, so nujni za zdravo in pravilno delovanje našega organizma.

Kaj so in zakaj jih potrebujemo?

Vitamini so snovi, ki v telesu sodelujejo pri številnih procesih, največkrat se pojavljajo kot kofaktorji pri različnih encimskih reakcijah. Sodelujejo na primer pri obnavljanju kože, skrbijo za pravilno delovanje živcev, možganov, imunskega sistema, nekateri pa celice varujejo tudi pred prostimi radikali. Naše telo jih razen izjem ne more sintetizirati samo, zato jih moramo zaužiti s prehrano.

Vitamini

so organske snovi, ki jih delimo

na topne v maščobi (A, D, E in K) in

topne v vodi (B in C)

Minerali

so prav tako življenjsko pomembne snovi, ki jih telo nujno potrebuje, čeprav v zelo majhnih količinah.

Minerali so anorganske snovi, ki jih delimo na

makroelemente- natrij, kalij, kalcij, magnezij, klor, fosfor in žveplo ter na

mikroelemente- železo, jod, baker, cink, kobalt, krom, selen,  mangan, molibden.

Kako poskrbimo za primeren vnos?

Najbolje je, če poskrbimo za primeren vnos vitaminov in mineralov s pravilno in predvsem raznoliko prehrano in uživanjem hladno stiskanih rastlinskih olj. Živila namreč po navadi vsebujejo več med seboj učinkujočih snovi, ki pomagajo k boljšemu izkoristku vitamina ali minerala v telesu. Glede na to, da so včasih potrebe po vitaminih in mineralih nekoliko večje, je včasih potreben dodaten vnos le-teh s prehranskimi dodatki oz. zdravili.

Katera živila so bogata z vitamini in minerali?

Vitamine in minerale vsebujejo praktično vsa osnovna, nepredelana živila- zelenjava, sadje, olja, žita. Pomembno je vedeti, da so nekateri vitamini občutljivi na zunanje dejavnike okolja- svetlobo, kisik, ali toploto, pa tudi na mehansko obdelavo (npr. rezanje zelenjave na manjše koščke povzroči večje izgube vitaminov), zato je živila dobro uživati čim manj predelana in prekuhana kar se da sveže pripravljena.

Vitamini topni v maščobi (A, D, E in K)

Vitamin A: bistven za rast, vid, imunski sistem, razvoj celic in tkiv. Regulira rast in izgradnjo kože ter sluznic in njihovo delovanje. Pomanjkanje: nočna slepota, infekcije, zavirana rast, zavirano celjenje ran.

Vitamin D: Poveča absorbcijo kalcija v črevesju, pospešuje razvoj kosti.                    Pomanjkanje: Rahitis pri otrocih in osteoporoza pri odraslih.

Vitamin E: Antioksidant, zaščita celičnih membran pred prostimi radikali. Pomanjkanje: Hemoliza in anemija.

Vitamin K: Sinteza beljakovin, ki vplivajo na strjevanje krvi.                                       Pomanjkanje:  Motnje strjevanja krvi.

Vitamini topni v vodi ( B in C)

Vitamin C: Antioksidant, sodeluje pri sintezi kolagena in steroidov, pri presnovi maščobnih kislin ter pri absorbciji železa.

Pomanjkanje:  oslabelost, počasno celjenje ran, infekcije, krvaveče dlesni, anemija, skorbut.

Vitamini skupine B:

Vitamin B1: Sestavina koencimov, sodeluje pri metabolizmu ogljikovih hdratov. Sodeluje pri delovanju centralnega živčnega sistema.

Pomanjkanje: Izguba apetita, apatija, depresija, bolezen beriberi, bolečine v mišicah meč.

Vitamin B2: Sestavina koencimov, sodeluje pri oksidaciji ogljikovih hidratov in maščob.

Pomanjkanje: Dermatitis, rane na jeziku in ustnicah, poškodbe na očesni roženici.

Vitamin B3:  Sestavina koencimov, sodeluje pri  anaerobni glikolizi, oksidaciji ogljikovih hidratov in maščob ter pri sintezi maščob.

Pomanjkanje: Oslabelost, izguba apetita, bolezen pelagra (dermatitis, diareja, demenca).

Vitamin B6: Sestavina koencima (piridoksal fosfat); sodeluje pri metabolizmu beljakovin, sintezi hemoglobina in rdečih krvničk, pri glikogenolizi in glukogoneogenezi.

Pomanjkanje: Razdražljivost, krči, anemija, dermatitis, rane na jeziku.

Vitamin B12: Sodeluje pri oblikovanju rdečih in belih krvničk, pri presnovi

metionina in sintezi nukleinskih kislin.

Pomanjkanje: Anemija, utrujenost, poškodbe živcev, paraliza, infekcije.

MINERALI

Makroelementi:

natrij, kalij, kalcij, magnezij, fosfor in žveplo

Natrij: Sodeluje pri homeostazi volumna krvi, nastajanju živčnih impulzov, kontrakcijah mišic in kislinskobaznem ravnotežju.

Pomanjkanje: vrtoglavica, koma, mišični krči, slabost, bruhanje, izguba

apetita, napadi.

Kalij: Sodeluje pri ohranjanju membranskega potenciala, pri nastajanju živčnih impulzov, kontrakciji mišic in pri elektrolitskem ravnotežju.

Pomanjkanje: mišični krči, apatičnost, izguba apetita, neenakomerno bitje srca.

Kalcij: Sodeluje pri rasti in stabilizira trdne substance (kosti in zobe). Pomemben pri mišičnih kontrakcijah, za ohranjanje membranskega potenciala, prenos živčnih impulzov in za regulacijo encimske aktivnosti.

Magnezij; Sodeluje pri sintezi beljakovin, maščob, nukleinskih kislin in pri mišični kontrakciji. Je sestavni del kosti in zob.

Pomanjkanje: Oslabljene mišice, utrujenost, apatičnost, drgetanje mišic, krči.

Fosfor: Sodeluje pri tvorbi kosti in mišičnih kontrakcijah. Je sestavina

fosfolipidov (celične membrane), nukleinskih kislin ter zob in kosti.

Pomanjkanje: Osteoporoza, krhkost kosti, oslabitev mišic, mišični krči.

Preveč fosforja v telesu: Poslabšanje absorpcije železa, cinka in bakra, poslabšanje metabolizma kalcija.

Žveplo: Sodeluje pri ohranjanju kislinskobaznega ravnotežja funkcije jeter.

Pomanjkanje: neznano

Mikroelementi:

železo, jod, baker, cink, kobalt, krom, selen,  mangan, molibden.

Železo: Prenaša kisik kot hemoglobin in mioglobin, sestavlja citokrome in metaloencime, sodeluje pri imunski funkciji.

Pomanjkanje: Anemija, utrujenost, infekcije. Preveč železa: Okvare DNK in beljakovin v celicah, povečano tveganje za bolezni srca in ožilja.

Jod: Sestavina ščitničnih hormonov, ki sodelujejo pri različnih presnovnih

procesih. Pomanjkanje: Golšavost, znižana stopnja metabolizma, okvara

fetalnega razvoja.

Baker: Sestavni del nekaterih encimov; sodeluje pri absorbciji železa,

oksidativnem metabolizmu, tvorbi kolagena in sintezi hemoglobina. Pomanjkanje: Anemija, oslabitev imunosti, demineralizacija kosti.

Cink: Sestavina metaloencimov, sodeluje pri sintezi beljakovin, pri ohranjanju imunske funkcije, obnavljanju tkiv, metabolizmu hranil in ima antioksidativno aktivnost.

Pomanjkanje: Slaba rast, počasnejše celjenje, poslabšanje infekcijskih stanj, anoreksija.

Kobalt: Sestavina vit. B12, ki je potreben za razvoj rdečih krvničk.

Pomanjkanje: Anemija

Krom: Sodeluje pri presnovi ogljikovih hidratov.

Pomanjkanje: Oslabljen metabolizem maščob.

Selen: Sestavni del encima glutation peroksidaze, ki skupaj z vit. E

deluje kot antioksidant.

Pomanjkanje: Degenerativne spremembe srca oslabljena imunska

funkcija, povečana občutljivost eritrocitov.

Mangan: Kofaktor nekaterih encimov metabolizma hranil in sodelovanje

pri rasti kosti.

Pomanjkanje: Zaostajanje v rasti, okvare skeleta, nevrološke motnje po rojstvu.

Molibden: Sestavina kofaktorjev za nekatere encime metabolizma

maščob.


0 Komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja